PITEÅ

Vad händer med måendet hos barn och ungdomar när vi närmar oss kultur otvunget bara för de egna skapandet skull? Det har Piteå undersökt genom satsningarna Danskraft och Slagkraft under två år. Utöver det har Piteå arbetat med både korta och långa verksamheter i syfte att stärka den psykiska hälsan. Utöver exemplen nedan så kan vi nämna samverkan mellan Luleås praktiska gymnasium och Piteås estetprogram i en sprakande scenshow, dansläger på sommarlovet, körsatsningar på de lokala skolorna, dansläger ihop med Kalix och friskvårdsplatser.

Kontakt: kristina.enqvist@pitea.se

Culture Club – pågående

Culture Club är till exempel en framgångsrik satsning som utgår från att unga skapar för unga och själva driver hela processen. Under fyra kulturkvällar läsåren 21/22 i samverkan har elever från Piteå musik- och dansskola samverkat med mötesplatsen Kalejdo och erbjudit Piteås unga en palett av kulturaktiviteter där de både kunnat delta och varit publik. Pedagogerna Sara Lockby och Robert Råberg har varit handledare.

Danskraft – pågående

Sara Lockby erbjuder kursen Danskraft . Om du vill minska stress, slippa krav och komma precis som du är så är detta kursen för dig.

Du behöver inga förkunskaper och kursen är kostnadsfri. Den riktar sig i första hand till dig som är tjej, transperson eller icke binär i åldern 13-19 år.

Det är alltid möjligt att anmäla sig till denna kurs.  För mer information och anmälan, kontakta Sara Lockby, sara.lockby@pitea.se

Slagkraft – genomfört!

Carolin Kårén och Sofia Nilsson jobbar med Slagkraft. Slagkraft vill erbjuda musikundervisning för mindre grupper
där rytm, puls, skapande, spelglädje och samspel är i fokus.

Just i år jobbar vi med AST-och SÄR-elever.

ÄLVSBYN

I Älvsbyn jobbar vi fördjupat med våra befintliga verksamheter för att se hur de kan påverka unga personers mående. I år kommer vi specifikt att jobba med orkesterverksamheten.

Kontakt: janina.bjorling@edu.alvsbyn.se

Vi har jobbat med ensembelverksamhethet i många år här i Älvsbyn. I år vill vi fokusera särskilt på det sociala – vad som händer på rasten mellan repetitionerna. Vi är nyfikna på att se om trivseln kan öka och måendet förbättras hos våra deltagare om vi medvetet jobbar med det.

ÖVERTORNEÅ

I Övertorneå jobbar vi fördjupat med våra befintliga verksamheter för att undersöka hur de kan påverka unga personers mående.

Kontakt: mirja.tapio@edu.overtornea.se

Beatrice Alaniemi och Kristina Kruukka jobbar med gruppspel i samverkan med grundskolan. Dessa verksamheter mäter vi bland annat med emojimätning. På bilden ser ni hur de unga i Övertorneå mår före och efter en lektion på kulturskolan

I Övertorneå arbetar kulturskolan tätt ihop med grundskolan på alla stadier. Det börjar redan i åk 1 där kulturskolan är ett komplement till grundskolans musik samtidigt som eleverna får en introduktion till kulturskolan . På lågstadiet jobbar vi tillsammans i elevgrupperna i syfte att ge eleverna bästa möjliga musikgrund, I en trygg miljö får de prova på alla möjliga instrument ; vi spelar, sjunger, skapar, dramatiserar, samtalar, lyssnar, leker och dansar.

Det som genomsyrar hela vår verksamhet är att eleven är i centrum. Vi jobbar med utgångspunkt från varje elev. De är delaktiga i lektionsplaneringen. Vi vill inspirera, stödja och uppmuntra genom musik och verka för att varje elev får med sig musiken som ett verktyg i livet för ett bättre mående och rikare liv.

Webinarium: Att föra tanken vidare – en modell för ökad delaktighet i alla åldrar

  • Är du pedagog verksam i Norr- eller Västerbotten?
  • Vill du arbeta mer med barn och ungas delaktighet?
  • Vill du veta mer om estetiska lärprocesser?

Som en del i Norrbottens kulturskolors strategiska arbete att öka elevdelaktighet, elevinflytande och stimulera nya undervisningsformer så kan vi stolt erbjuda en webbaserade utbildning i tre delar.

En webbaserad kurs för dig som vill ha reflekterande verktyg för att uppnå verklig delaktighet för alla i dina olika verksamheter. Denna fortbildning innehåller såväl teori som praktik och uppföljning. Inom ramen för den ger vi utrymme för egna tankar och reflektioner för att göra det möjligt för dig att applicera modellerna på den egna verksamheten.

Upplägg

Del 1              22 september WEBINARIUM kl 15:00

  • Introduktion av modellen                     
  • Filmen från skolverket som refereras till finns längre ned på denna webbsida. Börja gärna med att se den innan du ser webinariet.
  • Vill du pröva modellen? Anmäl dig till fördjupningsdelen med start 15 oktober 2020 – också på denna sida längre ned, eller kontakta oss.

Del 2              (UPPSKJUTET – vi återkommer med datum)  WEBINARIUM      

  • Fördjupning av modellen
  • 90 min
  • Max 20 pers/tillfälle
  • Fler tillfällen att delta på del 2 kommer att erbjudas – hör av er till asa.lundmark(a)norrbotten.se om ni är en grupp som vill gå tillsammans på en annan tid

Mellan del 2 och 3 prövar ni själva arbeta med modellen

Del 3              Datum bestäms på träff 2                         

  • Uppföljning av ert arbete med modellen

Helén Nilsson, danslärare och Anders Bergsjö, musiklärare på Luleå kulturskola har under många år jobbat med stor framgång utifrån modellen ”Att föra tanken vidare” med deltagare från 0 – 100 år. Deras arbete har blivit uppmärksammat både i pedagogisk forskning samt av Skolverket. Modellen finns dokumenterat i boken ”Föra tanken vidare” av Ulla Wiklund.

I detta klipp från Skolverket jobbar Helen och Anders i en förskoleklass, genom åren har de jobbat med alla åldrar mellan 0-100 år med modeller.

Webinarium Covid 19 och kulturskolorna

Hör Norrbottens smittskyddsläkare Anders Nystedt svara på fördjupande frågor från kulturskolorna i länet. Vi får också höra mer om Norrbottensmusikens plantskolor som planerat för Covid-19 säkra läger under hösten 2020. Till sist berättar Maritanna Porshinieva från Kiruna Kulturskola om sina erfarenheter av distansundervisning på piano.

Se webinarium: Study along

Se våra två inspelade webinarier med Study along!
Visste du att pedagogerna på Norrbottens 14 kulturskolor har tillgång till verktyget Study Along? Här kan du som kulturskolepedagog planera din undervisning, kommunicera med elever och kollegor, dela material och inspelade klipp helt lagligt och mycket annat. Helt gratis! Titta på vårt introduktionsseminarium och börja använda Study Along redan idag!

Här nedan finns fortsättningswebinariet där vi lär oss hur eleverna kan bli mer aktiv via Study along

Webinarium: 16 september kl 14:30 – 15:30 Covid – 19 och kulturskolorna

Vi bjuder in till webinarium för kulturskolornas personal med Norrbottens smittskyddsläkare Anders Nystedt. Vi får också höra goda exempel från våra egna verksamheter hur vi kan bedriva säker och kvalitativ verksamhet mitt i en pandemi.

Anmäl dig här

Har ni frågor till Anders? Maila gärna in dem i förväg till asa.lundmark@norrbotten.se

Webinarium Psykisk hälsa <3 Kulturskolorna. Projektet Unifikt

Gällivare kulturskola har jobbat tillsammans med många andra sedan 2013 med Byakult. Många hundra Gällivarebor i åldrarna 5 – 75 år har varit med i dessa unika satsningar och effekterna i form av bl a ökad psyisk hälsa har varit uppenbara, både på individ och gruppnivå. Nu tar det kompetenta teamet bestående av musik/drama/teaterpedagog , bild och formpedagog, administratör/ rekvisitör/tekniker, friskvårdsterapeut och författare nästa steg och jobbar mer inriktat på barn och unga.

Lär dig mer om Byakult och det kommande projektet Unifikt här:

Rapport: Elevinflytande och nya undervisningsformer

Vi har släppt en rapport som berättar hur Norr- och Västerbottens kulturskolor jobbar med elevinflytande och nya undervisningsformer. Ladda hem rapporten och se vårt inspelade webinarium av rapportsläppet!


Ladda hem rapporten