RÖST-läger

16-17 september samlades närmare 60 personer på Framnäs Folkhögskola för två dagar fulla av sång tillsammans med vår gästlärare Britta Bergström. Det blev verkligen superfina dagar!

Nedan kan du se ett smakprov från våra dagar.
Tusen tack till alla medverkande!

Kulturstark berättar på Utbildningsdialog i Norr

Läs det fina reportaget på Luleå Tekniska universitets hemsida

I mars 2022 blev Norrbottens kulturskolors samverkansprojekt Kulturstark inbjuden till UdIN – Utbildningsdialog i Norr. Syftet med UDiN är att vara ett forum för erfarenhetsutbyte och nätverksbyggande för alla som är engagerade i skolutveckling, exempelvis lärare, pedagoger, andra inom förskola och skola, rektorer, elevhälsopersonal, studie- och yrkesvägledare, lärarutbildare och forskare.

UDiN arrangeras i samverkan mellan LTU, skolhuvudmän i Norrbotten och Norrbottens Kommuner.

2. Delaktighet, inflytande, medskapande

Här hittar du två moduler som kan vara till hjälp i arbetet med att få en gemensam förståelse för vad begreppen delaktighet, inflytande och medskapande står för.

I modulen refereras till Skolverkets modul Elevernas delaktighet och inflytande: vad är det och varför är det viktigt? Artikeln hänvisar till tidigare forskning inom området.

På UNICEF finns mycket material tillgängligt för att fördjupa kunskapen om barn och ungas rättigheter.

4. Vägen till delaktighet

Modulen innehåller Harts delaktighetsstege och Shiers Vägar till delaktighet kopplade till reflektionsfrågor och diskussionsunderlag.

Nedan finns de tre ”casen” att diskutera utifrån.

Nedan finner du Shiers modell Vägar till delaktighet

Värna frivillig instrumentundervisning under skoldagen

Lyssna på Nora från Arvidsjaur som berättar hur hon ser på förbudet

Arjeplog, Arvidsjaur och Jokkmokk i Norrbotten har beslutat sig för att förbjuda frivillig instrumentundervisning under skoldagen , detta har redan fått vittgående konsekvenser. Vi vill uppmana länets alla politiker att ta strid och värna den dynamiskt likvärdiga modellen ”Spela under skoldagen”. Den har under 50 års tid stärkt barn och ungas kulturella, sociala och själsliga kapital.

I mer än 50 år har barn och unga i Norrbottens kulturskolor lärt sig spela ett instrument genom att någon gång under skolveckan träffa en instrumentlärare i 20 minuter. Ibland på en rast eller håltimme, ibland under lektionstid. Denna fullt fungerande modell har bland annat lett till det svenska musikundret. En annan effekt är att dessa 20 minuter ofta varit den enda lektion där barnet fått ha en pedagog helt för sig själv. Många barn och unga kan vittna om denna unika vuxenkontakt och vad den kan betyda. Utöver detta så stödjer en mängd forskning musikutövandets goda inverkan på övrig inlärning. Kulturskolorna i Norrbotten har också mätt måendet på elever under senaste året och resultatet är entydigt: barn och unga går ut från lektionerna betydligt gladare än när de kom in, de mår kort och gott bättre. I en tid där de psykiska ohälsotalen rusar i höjden borde detta vara anledning nog för våra norrbottniska politiker och tjänstepersoner att hålla fast vid denna dynamiska modell till varje pris.

Nu har Arjeplog, Arvidsjaur och Jokkmokk i Norrbotten beslutat sig för att förbjuda frivillig instrumentundervisning under skoldagen vilket är djupt tragiskt. Det tidigare goda samarbetet mellan kulturskola och skola sätts under press och för dessa mindre, geografiskt stora kommuner har beslutet redan fått ödesdigra konsekvenser. I någon kommun har instrumentundervisningen försvunnit helt, i andra kommuner har byabarnen med sorg i hjärtat sagt upp sina kulturskoleplatser då det inte går några kvällsbussar in till tätorten.  När vi inte längre kan erbjuda likvärdig tillgång till kulturskola för alla barn och unga, tappar vi först elever och sedan personal.. Utbildade människor måste helt enkelt flytta. Har Norrbotten råd med denna kompetensdränering?  

Varför har detta hänt? Bakgrunden är att skolinspektionen har utdömt vite för några grundskolor i Sverige som tillåtit frivillig undervisning under skoldagen. Incitamentet för vitet kan t ex har varit att en musikelev riskerat underkänt i ett ämne. Vi på Norrbottens kulturskolor är övertygade om att det snarare är tvärtom, att många elever faktiskt klarar grundskolan på grund av att de fått spela ett instrument under skoldagen.

Så klart kan och ska barn både lära sig spela instrument och klara grundskolan.  I de allra flesta kommuner fungerar samarbetet mellan kulturskola och skola mycket bra. Där finns en öppen dialog mellan inblandade pedagoger kring elevernas instrumentundervisning under skoldagen som utgår från elevens bästa. I 50 år har detta varit en icke-fråga, tusentals elever och hundratals pedagoger har bara fått det att funka!  Att ta bort möjligheten till frivillig instrumentundervisning under skoldagen har ingen vinnare och dessvärre en stor grupp förlorare – alla barn och unga i vårt län.

Vi vill därför uppmana Norrbottens lokala tjänstepersoner och politiker att göra det rätta. Värna modellen med frivillig instrumentundervisning på skoltid. Jobba politiskt med frågan och kräv nationell förändring. Säkra att just din kommun erbjuder likvärdig tillgång till instrumentundervisning för alla barn och unga. 

Norrbottens kulturskoleråd

—–

Norrbottens kulturskoleråd är en ideell förening för Norrbottens kulturskolor