JOKKMOKK

Vi vill pröva att nå nya målgrupper och stärka deras psykiska hälsa med kulturskolans verksamhet

Kontakt: cariola.rosdottereriksson@jokkmokk.se

Vi kommer erbjuda ett kulturcafé för HBTQ-unga. Vi pratar, tar det lugnt, fikar, lagar mat och prövar olika kulturuttryck tillsammans. Kulturcaféet kommer preliminärt starta i december eller januari. Håll utkik på våra sociala medier.

KALIX

I Kalix prövar vi nya verksamheter: Dans för hälsa, friskvårdsplatser och Öppen verksamhet för högstadiet. Vi vill utforska vad kulturskolan kan bidra med för att främja ungas psykiska hälsa.

Kontakt: malin.huuva@kalix.se

Dans för hälsa

Dansläraren Jenny Selander Jönsson jobbar utifrån metoden Dans för hälsa med åk 6 med separata grupper för pojkar och flickor. Kursen sker i samverkan med grundskolan och ska stärka kroppskännedom samt utforska känslor genom dans.

– Vi börjande med en pojkgrupp i november. De tyckte det var roligt och skrattade väldigt mycket! Till våren hoppas vi kunna utöka verksamheten och ha en högstadiegrupp också, berättar Jenny

Öppen verksamhet på högstadiet

Ett team av kulturskolepedagoger kommer genom drama, musik och skrivarverkstad öppna dörrarna för högstadieelever som har behov av att uttrycka sig. Maggie ansvarar för skrivarverkstaden. Vi vill ge möjlighet till att utveckla och utforska känslor genom kulturella uttryck. Den öppna verksamheten kommer ske i direkt anslutning till skoldagens slut och startar efter jul.

Friskvårdsplatser

Emma Roos Karlsson undervisar i slagverk. Hon är en av våra instrumentlärare som i samverkan med elevhälsan erbjuder friskvårdsplatser på vår kulturskola. Du som går högstadiet eller gymnasiet kan få förtur att spela ett instrument eller utöva någon annan konstform du gillar – gratis!

KIRUNA

I Kiruna vill vi pröva hur digitalt skapande och distansundervisning fungerar för att nå målgrupper som i vanliga fall inte hittar till oss. Vi vet att kulturutövande är bra för den psykiska hälsan, men i bland är trösklarna för att komma hit för höga. Kommer det att bli enklare om de får sitta hemma vid sin skärm och möta oss där?

Kontaktperson: jesper.dahlstrom-kawakami@kiruna.se

Jesper Dahlström-Kawakami undervisar i digital musik- och ljudproduktion. Han vill tillsammans med sina kollegor ge möjlighet för alla elever att ta del av Kiruna kulturskolas verksamhet genom fjärr/distansundervisning. Vi vill t ex möjliggöra för elever att skapa portfolion genom att spela in och följa sin utveckling digitalt.

LULEÅ

Vårt bidrag till den regionala kulturskolesatsningen på psykisk hälsa är Dansa utan krav.

Kontakt: maria.bergenudd@skol.lulea.se

Dansa utan krav

AnnaKarin Lagnebäck och Annica Lomgren kommer inom kort starta ”Dansa utan krav” på kulturskolan i Luleå. Kursen riktar sig till högstadieåldern. AnnaKarin och Annica vill hjälpa unga att få ned stressnivån och samtidigt ha kul tillsammans. Inga förkunskaper krävs. Det är fortfarande möjligt att anmäla sig. Kontakta annika.lomgren@skol.lulea.se eller annakarin.lagneback@skol.lulea.se

PITEÅ

Vad händer med måendet hos barn och ungdomar när vi närmar oss kultur otvunget bara för de egna skapandet skull? Det vill Piteå undersöka genom satsningarna Danskraft och Slagkraft.

Kontakt: kristina.enqvist@pitea.se

Danskraft

Sara Lockby startar kursen Danskraft så snart pandemiläget tillåter det. Om du vill minska stress, slippa krav och komma precis som du är så är detta kursen för dig.

Du behöver inga förkunskaper och kursen är kostnadsfri. Den riktar sig i första hand till dig som är tjej, transperson eller icke binär i åldern 13-19 år. Vårterminen 2020 kommer kursen vara förlagd på Solanderskolan i Piteå.

Det är fortfarande möjligt att anmäla sig till denna kurs.  För mer information och anmälan, kontakta Sara Lockby, sara.lockby@pitea.se

Slagkraft

Carolin Kårén och Sofia Nilsson jobbar med Slagkraft. Slagkraft vill erbjuda musikundervisning för mindre grupper
där rytm, puls, skapande, spelglädje och samspel är i fokus.

Just i år jobbar vi med AST-och SÄR-elever.

ÄLVSBYN

I Älvsbyn jobbar vi fördjupat med våra befintliga verksamheter för att se hur de kan påverka unga personers mående. I år kommer vi specifikt att jobba med orkesterverksamheten.

Kontakt: janina.bjorling@edu.alvsbyn.se

Vi har jobbat med ensembelverksamhethet i många år här i Älvsbyn. I år vill vi fokusera särskilt på det sociala – vad som händer på rasten mellan repetitionerna. Vi är nyfikna på att se om trivseln kan öka och måendet förbättras hos våra deltagare om vi medvetet jobbar med det.

ÖVERTORNEÅ

I Övertorneå jobbar vi fördjupat med våra befintliga verksamheter för att undersöka hur de kan påverka unga personers mående.

Kontakt: anders.drugge@edu.overtornea.se

Beatrice Alaniemi och Kristina Kruukka jobbar med gruppspel på lågstadiet i Övertorneå. Barnen får lära sig spela ett instrument i mindre grupper, Vi följer måendet på barnen genom att deltagarna checkar in och ut på gruppspelslektionerna med hjälp av emojer.

I Övertorneå arbetar kulturskolan tätt ihop med grundskolan på alla stadier. Det börjar redan i åk 1 där kulturskolan är ett komplement till grundskolans musik samtidigt som eleverna får en introduktion till kulturskolan . På lågstadiet jobbar vi tillsammans i elevgrupperna i syfte att ge eleverna bästa möjliga musikgrund, I en trygg miljö får de prova på alla möjliga instrument ; vi spelar, sjunger, skapar, dramatiserar, samtalar, lyssnar, leker och dansar.

Det som genomsyrar hela vår verksamhet är att eleven är i centrum. Vi jobbar med utgångspunkt från varje elev. De är delaktiga i lektionsplaneringen. Vi vill inspirera, stödja och uppmuntra genom musik och verka för att varje elev får med sig musiken som ett verktyg i livet för ett bättre mående och rikare liv.

Webinarium: Att föra tanken vidare – en modell för ökad delaktighet i alla åldrar

  • Är du pedagog verksam i Norr- eller Västerbotten?
  • Vill du arbeta mer med barn och ungas delaktighet?
  • Vill du veta mer om estetiska lärprocesser?

Som en del i Norrbottens kulturskolors strategiska arbete att öka elevdelaktighet, elevinflytande och stimulera nya undervisningsformer så kan vi stolt erbjuda en webbaserade utbildning i tre delar.

En webbaserad kurs för dig som vill ha reflekterande verktyg för att uppnå verklig delaktighet för alla i dina olika verksamheter. Denna fortbildning innehåller såväl teori som praktik och uppföljning. Inom ramen för den ger vi utrymme för egna tankar och reflektioner för att göra det möjligt för dig att applicera modellerna på den egna verksamheten.

Upplägg

Del 1              22 september WEBINARIUM kl 15:00

  • Introduktion av modellen                     
  • Filmen från skolverket som refereras till finns längre ned på denna webbsida. Börja gärna med att se den innan du ser webinariet.
  • Vill du pröva modellen? Anmäl dig till fördjupningsdelen med start 15 oktober 2020 – också på denna sida längre ned, eller kontakta oss.

Del 2              (UPPSKJUTET – vi återkommer med datum)  WEBINARIUM      

  • Fördjupning av modellen
  • 90 min
  • Max 20 pers/tillfälle
  • Fler tillfällen att delta på del 2 kommer att erbjudas – hör av er till asa.lundmark(a)norrbotten.se om ni är en grupp som vill gå tillsammans på en annan tid

Mellan del 2 och 3 prövar ni själva arbeta med modellen

Del 3              Datum bestäms på träff 2                         

  • Uppföljning av ert arbete med modellen

Helén Nilsson, danslärare och Anders Bergsjö, musiklärare på Luleå kulturskola har under många år jobbat med stor framgång utifrån modellen ”Att föra tanken vidare” med deltagare från 0 – 100 år. Deras arbete har blivit uppmärksammat både i pedagogisk forskning samt av Skolverket. Modellen finns dokumenterat i boken ”Föra tanken vidare” av Ulla Wiklund.

I detta klipp från Skolverket jobbar Helen och Anders i en förskoleklass, genom åren har de jobbat med alla åldrar mellan 0-100 år med modeller.

Webinarium Covid 19 och kulturskolorna

Hör Norrbottens smittskyddsläkare Anders Nystedt svara på fördjupande frågor från kulturskolorna i länet. Vi får också höra mer om Norrbottensmusikens plantskolor som planerat för Covid-19 säkra läger under hösten 2020. Till sist berättar Maritanna Porshinieva från Kiruna Kulturskola om sina erfarenheter av distansundervisning på piano.